Ademhalen: less is mmmore
De meeste mensen ademen te vaak in en te oppervlakkig
De lucht vult de longen dan niet helemaal en dit kan voor stress in het lichaam zorgen. De neus is gemaakt om door in en uit te ademen. Toch ademen de meeste mensen veelal via de mond. Dit zorgt vaak voor spanning in de nek en rond het strottenhoofd. Veel mensen zijn zich hier niet van bewust en overcompenseren dit door vervolgens nog vaker en oppervlakkiger in te ademen, harder te gaan zingen/spreken en vervolgens met enige regelmaat stemproblemen te hebben. Dat kan efficiënter!
De neus filtert en verwarmt de lucht die we inademen. Tijdens het zingen hebben we echter niet altijd genoeg tijd om alleen door onze neus in te ademen. Daarom adviseer ik altijd om door zowel de neus, als door de mond in te ademen. Tijdens het zingen, en gepassioneerd spreken, zorgt de mond ervoor dat we alsnog genoeg snelheid kunnen genereren tijdens het inademen, in combinatie met de neusademhaling voor het filterend en verwarmend effect! The best of both worlds!
O2 ademen we in, CO2 ademen we uit
We ademen zuurstof in, wat uit twee moleculen bestaat, en we ademen koolzuurgas uit, wat uit drie moleculen bestaat. Wie wil afvallen moet dus snel(ler) ademhalen? ;) Zeker niet. Zie onderstaande filmpjes over het verband tussen onze stofwisseling en hoe we ademhalen.
CO2 tolerantie helpt freedivers en ook vocalisten!
Als vocalist is het belangrijk om ook over een goede CO2 tolerantie te kunnen beschikken. Dit betekend dat we het lichaam trainen om niet te snel te willen uitademen. De CO2 die ontstaat doordat we zuurstof (O2) inademen willen we niet te snel uit ons lichaam hebben. De voordelen hoorde je tevens besproken worden in het filmpje van Yoga Synergy. Hoe we ademhalen bepaalt onze gemoedstoestand, metabolisme en ook onze vecht-of-vlucht (stress) respons. Co2 tolerantie kun je ook opbouwen met koude training. De Wim Hof Methode is hier een bekend voorbeeld van.
Weet hoe jij ademhaalt
Ongetrainde vocalisten merken vaak dat ze snel buiten adem raken. Dit komt veelal omdat ze te vaak en te veel inademen. Te vaak inademen geeft het lichaam niet genoeg tijd om zuurstof uit de ingeademde lucht te onttrekken. De lucht komt ook niet diep in de longen, daar waar de meeste zuurstof uit de lucht kan worden onttrokken door de longen. We ademen dan oppervlakkig, wat onder andere ook stress op kan roepen.
Te veel inademen als vocalist veroorzaakt onnodige druk onder de stemplooien. Dit te veel aan druk zorgt ervoor dat we minder goed in staat zijn om te doseren, wat zeker ook de emotionele zeggingskracht in de weg kan zitten.
Natuurlijk zijn we je niet bewust bezig met ademhalen tijdens het performen. Zingen is uitademen en daar wil je de controle over hebben en kunnen houden. Hoe we ademhalen wordt vooral bijgesteld door de bewustwording van onze gewoontes.
Neusademhaling to the rescue
Neusademhaling kan ons ademhalingssysteem weer tot rust brengen. Daarnaast is het van belang om over een flexibele ribbenkast te kunnen beschikken. Onderwerpen die veelvuldig in mijn lessen aan de orde komen.
3 mythes ontkracht over ademhaling
MYTHE #1:
Buikademhaling is de meest effectieve van ademenhalen
Realiteit: Het is anatomisch onmogelijk om in je buik te ademen! Hoewel veel leraren deze instructie als een metafoor geven om oppervlakkige ademhaling of schouderverhoging te vermijden, nemen studenten het vaak letterlijk, waardoor een neerwaartse trek in de romp ontstaat en onnodige druk wordt uitgeoefend op de wervelkolom en het hele stemmechaniek.
Oplossing: Leer hoe het lichaam van nature werkt door je te verdiepen in de anatomie van ons ademhalingsstelsel. Je hebt als performer uiteraard aan een basiskennis genoeg.
MYTHE #2:
Het middenrif en de buikspieren helpen het geluid te 'ondersteunen'
Realiteit: Zingen is uitademen en aangezien het middenrif in de eerste plaats een spier die uitsluitend is betrokken bij het inademen, is het fysiek onmogelijk dat het middenrif betrokken is bij het ‘ondersteunende’ geluid. Als we zingen, is het doel om de lucht in een langzaam, gestaag tempo te laten 'ontsnappen'. De buikspieren kunnen de lucht alleen sneller naar buiten dwingen, wat direct tegen dat doel werkt. Het is de gecoördineerde actie van de hele romp en het lichaam die het gevoel van ‘steun’ geeft.
Oplossing: Betrek je hele lichaam bij jouw idee van ‘ademsteun’. Voorkom het instorten van je bovenlichaam door je natuurlijke rechtopstaande coördinatie te behouden. Dit is waar enige studie van de Alexandertechniek erg nuttig kan zijn.
MYTHE #3:
Ademhalen moet bewust gebeuren om een consistent geluid te bereiken
Realiteit: Adem is emotie. Adem is leven. Als artiest moeten we de flexibiliteit en spontaniteit hebben om te ademen op de manier die de emotie van de muziek of het personage op dat moment nodig heeft. Mechanische ademhaling leidt tot mechanisch zingen en musiceren.
Oplossing: In plaats van aan de lucht of de ademhaling te denken, denk aan het gewenste geluid van de muziek en laat het hele lichaam vrij om dat geluid te produceren. Forceer niets om direct te laten gebeuren: het gebeurt indirect. Doe in plaats van ademhalingsoefeningen wat speurwerk en ontdek waar de natuurlijke werking van je ademhaling wordt verstoord.
Tot slot
Vragen? Wacht niet met het stellen ervan, we horen graag van je! Contact opnemen kan gemakkelijk online via ons contactformulier.
Wil je graag een zangles inplannen om gericht te werken aan je ademhaling? Lesafspraken plan je gemakkelijk in via onze online agenda. Ter bevestiging van je boeking ontvang je direct een e-mail in je inbox. In deze e-mail vind je ook de aanvullende informatie die van toepassing is op jouw lesafspraak.
Groet!